dijous, 25 d’abril del 2013

FASE I: ANÀLISI DEL CONTEXT I DIAGNÒSTIC (Part 3)

El següent moviment en l'aplicació del projecte d'intervenció amb aquests alumnes potencialment susceptibles a tenir Altes Capacitats va ser:

Conèixer com és el comportament d’aquests alumnes fora de l’àmbit escolar i més concretament en el context familiar.

Amb quin objectiu?

Recopilar informació que m'ajudes a comprendre millor el context en que es desenvolupen aquests 8 alumnes, tenint en compte diferents punts de vista i així intentar crear una especie de perfil de cada estudiant a partir de la visió de cadascuna de les parts més properes als nens/es, referent el caràcter, personalitat, actitud, metodologia de treball, rol com a estudiant, com afronta les qüestions escolars, relacions interpersonals, organització i responsabilitat a l'hora de dur a terme les tasques de l'escola, motivacions,... des de la perspectiva de la tutora (context escolar) i dels pares (context familiar).

Com ho vaig fer?

Vaig elaborar els meus propis instruments de recerca d'informació, concretament vaig fer dos qüestionaris diferents, un per la tutora, que havia d'omplir un per a cada alumne i un altre pels pares. Ambdos qüestionaris estan conformats per 20 qüestions, els quals van alternant preguntes obertes amb preguntes tancades amb opcions de resposta perquè la seva cumplimentació no sigues massa treballosa ni complicada de respondre, però que a la vegada poguessin expressar la seva opinió o les seves impressions.

Als pares els hi vaig fer arribar els qüestionaris en format paper (excepte un que em va demanar que si li podia enviar una copia per correu electrònic) dins d'un sobre tancat i a la tutora li vaig entregar en persona les 8 copies en blanc del qüestionari. 
Una setmana després, una mica més la tutora perquè era més feina acumulada, em van ser retornats els qüestionaris complets amb les respostes. 

 Valoració personal:

Totes les parts implicades en el procés es van mostrar molt interessades i amb moltes ganes d'aportar coses i participar donant la seva visió en cadascun dels contextos pròxims als alumnes. Gràcies a la informació que han aportat ara tinc una un coneixement més ampli i més específic del comportament d'aquests nens/es que m'ajudarà moltíssim a enriquir aquest projecte tant en aquesta fase d'intervenció més diagnòstica com en les posteriors.
També amb aquesta activitat m'ha quedat del tot clar com de positiva és la relació entre la tutora i els pares i com treballen conjuntament ambdues parts per donar el màxim amb els seus fills/es o alumnes/es.

A continuació us deixo la plantilla dels dos qüestionaris:

Nom de l’alumne:                                                              Curs:
Tutor/a:
Data d’aplicació: 

Qüestionari de detecció d’alumnat amb ALTES CAPACITATS dirigit al PROFESSORAT/TUTOR

1.- Fes una valoració general del rendiment de l’alumne/a respecte al grup-classe.

2.- Quines expectatives tens sobre l’alumne/a?

3.- Quines dificultats acadèmiques o d’adaptació has observat en ell/a?

4.- Es mostra participatiu en les tasques o activitats que planteges? En cas afirmatiu, tendeix a organitzar i dirigir les activitats en les que participa? O es manté al marge?

5.- Coopera amb els mestres i amb els companys/es?

6.- En ocasions, els demés alumnes busquen el seu recolzament o ajuda en situacions/tasques escolars problemàtiques? Amb quina freqüència?

7.- En quines condicions aprèn millor l'alumne/a?
*Quan treballa sol.                            □ SI     □ NO
*Quan treballa en equip.                   □ SI     □ NO
*Quan ajuda a un company.              □ SI     □ NO
*En qualsevol situació.                      □ SI     □ NO
8.- L'alumne/a mostra més atenció o respon millor quan li interessen els continguts, o sempre?

9.- Creus que l’alumne/a és acceptat/a i valorat/a pels seus companys/es de classe?
□ SI □ NO
10.- Assumeix més responsabilitats de les que li pertoquen o s’esperen?    □ SI     □ NO
11.- És capaç de prendre decisions per si mateix/a?      □ SI     □ NO
12.- S’adapta fàcilment als canvis, novetats (flexibilitat) o per contra, li costa?    □ SI     □ NO
13.- Duus a terme adaptacions curriculars per aquells que van més avançats o que tenen més capacitats? O només ho fas en els casos on existeixen problemes d’aprenentatge?

14.- Tractes de forma individualitzada a tots i cadascun dels teus alumnes? En cas afirmatiu, et resulta difícil fer-ho?

15.- Com assumeix l’alumne/a els seus èxits i fracassos acadèmics?
□ Molt bé     □ Bastant bé     □ Bé    □ Malament  
16.- Protagonitza o participa en situacions conflictives a l’escola? Com els afronta?

17.- A l’hora del pati, prefereix establir relació amb nens/es de la seva edat o més grans que ell/ella?
□ Molt bé     □ Bastant bé     □ Bé    □ Malament
18.- Com interacciona l'alumne/a amb els companys/es?
* És centra en un company.      □ SI     □ NO
* Petit grup.                                 □ SI     □ NO
* Amb la majoria.                       □ SI     □ NO
19.- Amb quina freqüència interactues i et relaciones amb l'alumne/a?
□ Molta freqüència     □ Bastant freqüència    □ Amb freqüència   □ Poca freqüència
20.- Els pares participen i s'interessen en com està esdevenint el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'alumne/a?

 __________________________________________________________________________________


Nom i Cognoms alumne/a:                                                                        Curs:
Data:

QÜESTIONARI ANÀLISI DEL CONTEXT FAMILIAR D’ALUMNES AMB ALTES CAPACITATS
1.- Quin es el comportament del vostre fill/ a casa?
□ Molt bó        □ Bastant bó        □ Bó       □ Dolent
2.- Com qualificaries la relació entre vosaltres i el vostre fill?
□ Molt bona        □ Bastant bona        □ Bona       □ Dolenta
I amb els seus germans/es?
□ Molt bona        □ Bastant bona        □ Bona       □ Dolenta
3.- Com descriuríeu al vostre fill/a?

4.- Enumereu-me algunes qualitats (personals i acadèmics) del vostre fill/a en les quals penseu que hi destaca.

5.- Existeix algun aspecte del desenvolupament del seu fill/a que us preocupi? Quin?

6.-  Penseu que el vostre fill/a és un bon/a estudiant?
□ Molt bó        □ Bastant bó        □ Bó       □ Dolent
En qualsevol cas, quin grau de responsabilitat creieu que teniu vosaltres i quin el vostre fill/a?

7.- Penseu que el vostre fill/a es compromet amb les responsabilitats i feines de l’escola?
□ Molt compromès        □ Bastant compromès        □ Compromès       □ Poc compromès
8.- Què opineu del seu rendiment? Esteu satisfets o us agradaria que arribes a obtenir majors progressos?

9.- Quines expectatives teniu posades vers els vostre fill/a, què espereu d’ell/a? Què us agradaria que estudies o fes en un futur?

10.- Creien que en ocasions i potser de manera inconscient exerciu una mica de pressió als vostres fills perquè augmenti o millori el seu rendiment escolar?
11.- Quan els resultats acadèmics de l’alumne són positius, apliqueu immediatament algun tipus de compensació o reforç positiu? Com actueu quan els resultats no són els esperats?

12.- A quin nivell considereu que el vostre fill/a és independent en la realització de les seves obligacions escolars?
□ Molt independent        □ Bastant independent       □ Independent       □ Poc independent
13.-Teniu establides unes hores d’estudi o és el mateix alumne el que s’exigeix el temps que necessita diàriament?

14.- A l’hora de realitzar les tasques escolars a casa, ajudeu sempre al vostre fill/a o només quan ell/a us ho demana? En tot cas, qui de vosaltres és el que normalment ho fa?

15.- Feu revisió de la feina feta pel vostre fill/a abans que aquest ho entregui a classe?

Amb quina freqüència?
□ Molta freqüència        □ Bastant freqüència        □ Amb freqüència       □ Poca freqüència
16.- Teniu l’hàbit de revisar l’agenda del vostre fill/a? En cas afirmatiu, perquè ho feu?

17.- Quan el vostre fill/a era petit/a, vau dur a terme algun tipus treball d’estimulació precoç (ensenyament d’habilitats i continguts a un ritme més avançat, acceleració dels continguts tenint en compte l’etapa madurativa i educativa del nen/a)? De quin tipus?

18.- El vostre fill/a té un espai ben acondicionat i que compleixi els requisits idonis per estudiar en les millors condicions?

19.- Veieu al vostre fill que va content i amb ganes a l’escola?

20.- Esteu satisfets amb el tipus d’atenció que rep el vostre fill/a a l’escola?
□ Molt satisfets        □ Bastant satisfets       □ Satisfets      □ Poc satisfets
21.- Com valoraríeu la relació amb el tutor/a del vostre fill/a?
□ Molt bona        □ Bastant bona        □ Bona       □ Dolenta

22.- Penseu que esteu suficientment informats de l’evolució i els transcurs dels vostre fill a l’escola?

23.- El tutor/a es mostra disponible quan us sorgeix algun problema o dubte?

24.- De quina manera ocupa el nen/a el seu temps lliure?

25.- Teniu costum d’organitzar sortides o activitats culturals amb el vostre fill/a? Per exemple anar a la biblioteca a consultar llibres, centres culturals, teatre o visites a museus.




   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada