dilluns, 15 d’abril del 2013


FASE I: ANÀLISI DEL CONTEXT I DIAGNÒSTIC (Part 2.1) (Continua)

Un cop aplicada i aplicada la prova col·lectiva i acotat el camp d'actuació als 8 alumnes/as que han obtingut els resultats més alts del grup, el següent pas que vaig seguir va ser:

Tractament diagnòstic individual de les capacitats intel·lectuals dels alumnes detectats en la prova anterior per determinar el nivell d’intel·ligència i les àrees predominants de la intel·ligència més concretes a cada cas i així extreure conclusions més específiques.

Quins recursos vaig fer servir per dur a terme aquest diagnòstic individual de la capacitat intel·lectual dels alumnes? 

Des d'un principi tenia clar amb quina prova volia començar, i que en els processos de detecció d'Altes Capacitats és imprescindible, aquesta era l'Escala d'Intel·ligència de Wechsler (Wisc IV) per a nens i nenes (de 6 a 16 anys). Aquest test ofereix informació sobre la capacitat intel·lectual general del nen/a (CI Total) i sobre el funcionament en Comprensió verbal, Raonament perceptiu, Memòria de treball i Velocitat de processament.

Aquesta escala  està estructurada en 15 tests molt diferenciats, 10 principals (cubs, semblances, vocabulari, matrius, comprensió, dígits, conceptes, lletres i números, claus, recerca de símbols) i 5 optatius (informació, animals, endevinalles, aritmètica, figures incompletes), però que ajuden a ampliar i enriquir els resultats i la posterior interpretació d'aquests. 


Procès de detecció i diatgnòstic seguit:

-1º Demanar permís, mitjançant una nota informativa en la qual s'informava del procés i si estaven d'acord havien de signar, als pares dels 8 alumnes seleccionats a partir de la prova col·lectiva BadyG per poder començar a aplicar aquesta prova individual i les altres, i avaluar de manera més concreta les capacitats generals de cada alumne.

-2º Un cop reunits tots els permisos, em vaig reunir amb la tutora d'aquests nens/es per concretar i organitzar les sessions d'aplicació del Wisc IV, intentant interrompre el menys possible la rutina escolar dels alumnes.

-3º Inici de les sessions de diagnòstic. Vam acordar amb la tutora que cada dia agafaria un parell d'alumnes, per separat i durant una hora cadascun aproximadament, duríem a terme més o menys la meitat prova per evitar d'aquesta manera que els alumnes es sotmetessin a dues hores seguides d'esforç la qual cosa podria afectar notablement en el seu rendiment i per tant en el resultats finals del test. el procés d'aplicació es va dur a terme durant dues setmanes, en el despatx del gabinet ja que per fer algunes parts del Wisc IV necessitava fer us d'un software i per tant,  havia de fer us de l'ordinador. A més a més que aquest espai em permetia dur a terme la feina en les millors condicions per l'alumne (aïllament de sorolls, bona il·luminació i comoditat).

-4º Correcció del test seguint estrictament les instruccions que s'indiquen al manual. 
Un cop obtingudes totes les puntuacions directes de cadascun dels test que conforme el Wisc IV aquestes s'han de transformar en puntuacions escalars seguint els barems d'edat corresponents cada alumne,  després s'agrupen aquestes puntuacions dels tests principals (sense tenir en compte els opcionals) en quatre grans categories: Comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball, velocitat de processament. La suma total a cadascuna d'aquestes categories es suma i el resultat obtingut és el CI Total.
El següent pas seria fer la conversió de les sumes de puntuacions anteriors en puntuacions compostes, i ja les definitives a l'hora de realitzar la interpretació de les dades. Aquestes s'obtenen també mitjançant una taula específica en els barems, on a més d'aparèixer la puntuació composta a cadascuna de les categories, també surt indicat el percentil i l'interval de confiança de les puntuacions definitives obtingudes. 




- 5º Anàlisi i interpretació de les dades. El criteri que utilitzat en l'anàlisi i interpretació de les dades vaig considerar que trauria més conclusions si no hem conformava només amb el número de CI obtingut, sinó fent un anàlisi fraccionat de cadascun dels 15 tests de la prova i a partir d'aquí fer una valoració amb més consciència i més detall.

De forma resumida, els resutats obtinguts han estat els següents (s'ha de tenir en compte el marge d'error amb un interval de confiança del 95%):

Subjecte 1:  CI 124 ------> Molt bona capacitat de comprensió i un ampli coneixement conceptual, a més a més de tenir una cultural general i informació respecte a diferents matèries més avançada a la seva edat. Compta amb una bona memòria de treball encara que en velocitat es troba per sota de la mitja.
Subjecte 2:  CI134 ------> Destaca sobretot en les categories pertanyents al llenguatge, comprensió i comunicació i també té molta facilitat a l'hora de realitzar tasques que requereixen un treball més lògic.
Subjecte 3:  CI135 ------> Característica especial: daltònic. Molt bo en comprensió verbal i en raonament lògic.

Subjecte 4:  CI 133 -----> Nivell alt en l'àrea de llengua i comprensió verbal i una puntuació important en la memòria de treball.
Subjecte 5:  CI: 144 -----> Nivell molt alt d'intel·ligència generalitzat. (Hipòtesis: Superdotació).
Subjecte 6:  CI 118 ------> aprop d'obtenir la puntuació màxima en el test d'aritmètica. A més a més d'una bona comprensió. Tant la memòria de treball com la velocitat de processament les té dins de la mitja.
Subjecte 7:  CI 120 -----> Destaca per la seva capacitat memorística i té prou nivell en raonament lògic. Velocitat de processament alt, encara que en els tests sense temps gastava bastant de temps, potser per timidesa.
Subjecte 8:  CI 131 ------> Destaca especialment a l'àrea de matemàtiques i aritmètica, té molt bona memòria de treball i processa a molta velocitat.

Valoració personal: 

Es tracta d'un test bastant extens que em va suposar un esforç i una feina importants, primer a l'hora d'organitzar les sessions amb cadascun dels alumnes, perquè encara que la tutora m'ha facilitat moltíssim el contacte amb els alumnes, hi havien hores que no era possible. I segon perquè l'aplicació del test a cada nen/a eren com a mínim 2h de treball, a més a més de la posterior correcció i obtenció de resultats. Però malgrat això, la informació que es pot extreure amb aquesta prova és molt valuosa en termes de detecció d'Altes capacitats, ja sigui superdotació o talent, encara que els resultats obtinguts en aquesta no siguin els definitius i calgui contrastar-ho amb unes altres proves individuals.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada