FASE 1 : ANÀLISI DEL CONTEXT I DIAGNÒSTIC
DATA: Març HORES: 30h aprox
|
Objectius:
-
Tenir un coneixement
més aproximat de com es desenvolupen els alumnes amb més capacitats en els
principals contextos en els que hi participen i formen part.
-
Detecció i
diagnòstic dels dos casos (sospita de la mestra) per confirmar o descartar
altes capacitats i en cas afirmatiu determinar si es tracta de superdotació o
talent, a més a més de discriminar altres causes externes (influències i
estimulació prematura) que poden haver incidit a aquests bons resultats.
-
Comprovar
si existeixen més casos en la mateixa aula i que la mestra no ha pogut
descobrir mitjançant la observació directa.
Destinataris/àries: Alumnes de la classe 4rt de
primària, en concret el grup B; Tutora del grup; Famílies.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
3. Treball de diferencial dels
casos de superdotació amb aquells anomenats talentosos (aquells que
sobresurten molt en una àrea de coneixement) per posteriorment plantejar una
resposta curricular el més acurada segons la situació.
4.
Observar en primera persona dins de l’aula el comportament dels
alumnes durant el procés d’E-A i en els espais d’esbarjo.
5.
Conèixer com és el comportament d’aquests alumnes fora
de l’àmbit escolar i més concretament en el context familiar.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
-Revisió de l’arxiu amb les proves fetes amb anterioritat per treure més
informació referent al grup. En el gabinet psicopedagògic sempre és passa el
BadyG a 1er de primària, doncs aquest seria una bona font d’informació
prèvia..
-Aplicació del BadyG E-2 (Bateria de Aptitudes Diferenciales y
Generales). Prova col·lectiva dirigida a alumnes de segon cicle de primària
(3er i 4rt) en la qual s’avalua la Intel·ligència General-CI, Intel·ligència
Verbal i Intel·ligència No-Verbal.
2.
-Aplicació individual del test WISC IV (Escala
d’Intel·ligència de Wechsler) per obtenir informació sobre la Capacitat
Intel·lectual General del nen (CI total) i sobre el seu funcionament en
Comprensió Verbal, Raonament Perceptiu,
Memòria de Treball i Velocitat de Processament.
- Aplicació prova Toni-2 (Test d’Intel·ligència No-Verbal). Mesura de la
capacitat per resoldre problemes amb figures abstractes, exempta de la
influència del llenguatge. O com a alternativa, el Test de Factor G de Catell
(escala II).
-Si és possible, revisió dels expedients, qualificacions i alguns
exemples de les seves tasques escolars d’aquests alumnes que es troben per
damunt.
3.
–Anàlisi per seccions del total de tests aplicats per mesurar la
capacitat mental dels nens/es.
4.
–Elaboració i posada a la pràctica d’una graella de registre de
l’observació directa.
5. –Elaboració i aplicació d’un
qüestionari amb qüestions referents a els hàbits d’estudi, ajudes en
l’aprenentatge, reforços, relació familiar, enriquiment prematur,
expectatives, etc.
6.
–Entrevista personal oberta on l’alumne pugui expressar sobre
diferents qüestions com: autoimatge o autoconcepció com a estudiant,
disciplines o àrees preferents, tècniques i estratègies per a l’aprenentatge,
relació amb els companys, pors, expectatives, opinió respecte a l’elecció i
aplicació dels continguts del currículum a l’aula, propostes, etc.
-Test de Porter i Cattell (CPQ) o Test d’Eysenck ( EPQ) per avaluar les
dimensions de la personalitat amb nens.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
1, 2 i 3. –Graella on
quedin recollits i relacionats els resultats dels diferents tests aplicats i
on quedin anotades dades rellevants que ajudin a extreure conclusions a
cadascun dels casos.
4, 5 i 6. –Quadre resum o
graella on quedi registrada la informació d’interès obtinguda dels
qüestionaris i entrevistes amb els principals agents involucrats a cada
context on participa l’alumne/a.
|
FASE 2 :
PLA DE TREBALL CURRICULAR CONJUNT
I LA SEVA APLICACIÓ
DATA: Abril HORES: 20h aprox
|
Objectius:
-
Crear i organitzar de
manera consensuada juntament amb la tutora i mestres un model d’adaptació
curricular flexibilitzat d’enriquiment/ampliació per 4rt curs de primària, ja
que nomes hi consten Pis per aquells alumnes que tenen dificultats per
assolir els aprenentatges propis de la seva etapa escolar i no per aquells
que van avançats.
-
Enriquiment, en
cadascuna de les àrees curriculars (sobretot aquelles considerades bàsiques),
dels continguts establerts en el currículum oficial per a aquesta etapa
escolar i d’aquesta manera fer-los més competitius a les característiques
intel·lectuals d’aquests alumnes.
-
Recerca i introducció
de nou material didàctic.
-
Establir un espai de
treball on els canals de comunicació i participació siguin un valor important
amb l’intercanvi d’experiències i opinions que l’enriqueixin.
-
Innovació en la
metodologia i el plantejament del procés d’ensenyament i aprenentatges segons
l’estil d’aprenentatge de l’alumne (com, què, quan, on vol aprendre).
Destinataris/àries: professors i alumnes.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
-Col·laboració activa per arribar a acords que permetin desenvolupar
l’activitat anterior amb més eficàcia i qualitat.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
-Fitxa de registre i seguiment on s’anoten cadascuna de les dates en que
s’ha produït una reunió, seguidament dels acords presos i possibles
modificacions que s’han fet en acords anteriors.
3. Recursos didàctics externs al centre
escolar.
4.
Calendari de reunions. Per portar un control de l’assistència a les
sessions de treball en equip.
5.
Full de registre perquè quedi constància de les qüestions tractades i
les conclusions a les que s’ha arribat.
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
|
FASE 3 : PLA D’ORIENTACIÓ PROFESSORAT I
PARES
DATA: Abril- Maig HORES: 15h aprox
|
Objectius:
-Orientar al professorat en la temàtica de les altes capacitats.
-Orientar a les famílies en la temàtica de les altes capacitats.
-Millorar l’adaptació al centre i la eficàcia en la resposta
psicopedagògica d’aquests alumnes amb necessitats educatives especials.
-
Posar en disposició un protocol d’actuació pel professorat i del centre.
Destinataris/àries: professorat, escola i famílies.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
1.
Crear una guia
informativa on quedin recollides les característiques generals pròpies dels
alumnes amb altes capacitats, talent o precocitat i els trets que tenen en
comú cadascun dels casos. D’aquesta forma podran afrontar amb més eines i més
coneixement contextual referent a aquest tipus de situacions, facilitar la
seva detecció i donar respostes educatives coherents en futurs casos.
2.
Posar en disposició
d’aquesta guia a les famílies on quedin reflectides diferents fonts de
consulta respecte a les altes capacitats, oferir-los-hi també articles
interessants, associacions,…, assessorament acadèmic i suport emocional que
els permeti expressar els seus dubtes i opinions i a l’hora comprendre millor
la situació dels seus fills
3. Elaborar un protocol d’intervenció pels mestres on quedin organitzades de
manera clara i esquematitzada quines accions s’han de portar a terme, en quin
ordre i com. Amb aquest recurs, els
mestres podran esdevenir més autònoms i més actius en el procés d’intervenció
amb els seus alumnes.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
|
FASE 4 : AVALUACIÓ I VALORACIÓ FINAL DE
L’ACTUACIÓ PSICOPEDAGOGICA
DATA: Maig HORES: 10h aprox
|
Objectius:
-
Fer una valoració
general de tot el procés portat a terme.
-
Introducció de
millores o canvis allà on sigui necessari.
-
Valorar la
possibilitat d’adaptar i traspassar l’esquema que conforma aquest projecte
d’intervenció psicopedagògic a altres nivells i cicles de primària.
-
Donar sentit al mètode
de treball col·laboratiu i en equip en qualsevol procés d’intervenció
educatiu. Crear una filosofia, una tradició de treball més comunicatiu i més
unit, dotant als Mestres i professors de l’escola les estratègies i les eines
que els hi facin falta per posteriorment poder donar una resposta més autònoma
i segura, controlant el terreny en el que treballaran.
-
Valorar l’abast i
utilitat del projecte de cara a intervencions semblants en un futur.
|
Resposta psicopedagògica i curricular amb alumnes d’altes capacitats intel•lectuals a l’escola: Intervenció a dues nenes de quart de primària.
dimarts, 9 d’abril del 2013
ESQUEMA DEL PLA DE TREBALL
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada