dimarts, 9 d’abril del 2013

ESQUEMA DEL PLA DE TREBALL



FASE 1 :          ANÀLISI DEL CONTEXT I DIAGNÒSTIC                                                        DATA:  Març                    HORES:  30h aprox
Objectius:
-      Tenir un coneixement més aproximat de com es desenvolupen els alumnes amb més capacitats en els principals contextos en els que hi participen i formen part.
-      Detecció i diagnòstic dels dos casos (sospita de la mestra) per confirmar o descartar altes capacitats i en cas afirmatiu determinar si es tracta de superdotació o talent, a més a més de discriminar altres causes externes (influències i estimulació prematura) que poden haver incidit a aquests bons resultats.
-      Comprovar si existeixen més casos en la mateixa aula i que la mestra no ha pogut descobrir mitjançant la observació directa.

Destinataris/àries: Alumnes de la classe 4rt de primària, en concret el grup B; Tutora del grup; Famílies.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Conèixer el nivell acadèmic del grup per seleccionar aquells que destaquen per damunt.
  2. Tractament diagnòstic individual dels alumnes detectats en la prova anterior per determinar el nivell d’intel·ligència i les àrees predominants de la intel·ligència més concretes a cada cas i així extreure conclusions més específiques.
      3.   Treball de diferencial dels casos de superdotació amb aquells anomenats talentosos (aquells que sobresurten molt en una àrea de coneixement) per posteriorment plantejar una resposta curricular el més acurada segons la situació.
      4.   Observar en primera persona dins de l’aula el comportament dels alumnes durant el procés d’E-A i en els espais d’esbarjo.
      5.   Conèixer com és el comportament d’aquests alumnes fora de l’àmbit escolar i més concretament en el context familiar.
  1.  Conèixer el punt de vista dels alumnes respecte el seu aprenentatge i la seva personalitat.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. –Entrevista oberta amb la tutora del grup per obtenir informació subjectiva del rendiment del grup classe.
-Revisió de l’arxiu amb les proves fetes amb anterioritat per treure més informació referent al grup. En el gabinet psicopedagògic sempre és passa el BadyG a 1er de primària, doncs aquest seria una bona font d’informació prèvia..
-Aplicació del BadyG E-2 (Bateria de Aptitudes Diferenciales y Generales). Prova col·lectiva dirigida a alumnes de segon cicle de primària (3er i 4rt) en la qual s’avalua la Intel·ligència General-CI, Intel·ligència Verbal i Intel·ligència No-Verbal.
      2.   -Aplicació individual del test WISC IV (Escala d’Intel·ligència de Wechsler) per obtenir informació sobre la Capacitat Intel·lectual General del nen (CI total) i sobre el seu funcionament en Comprensió Verbal, Raonament Perceptiu,  Memòria de Treball i Velocitat de Processament.
- Aplicació prova Toni-2 (Test d’Intel·ligència No-Verbal). Mesura de la capacitat per resoldre problemes amb figures abstractes, exempta de la influència del llenguatge. O com a alternativa, el Test de Factor G de Catell (escala II).
-Si és possible, revisió dels expedients, qualificacions i alguns exemples de les seves tasques escolars d’aquests alumnes que es troben per damunt.
      3.   –Anàlisi per seccions del total de tests aplicats per mesurar la capacitat mental dels nens/es.
      4.    –Elaboració i posada a la pràctica d’una graella de registre de l’observació directa.
      5.    –Elaboració i aplicació d’un qüestionari amb qüestions referents a els hàbits d’estudi, ajudes en l’aprenentatge, reforços, relació familiar, enriquiment prematur, expectatives, etc.
      6.   –Entrevista personal oberta on l’alumne pugui expressar sobre diferents qüestions com: autoimatge o autoconcepció com a estudiant, disciplines o àrees preferents, tècniques i estratègies per a l’aprenentatge, relació amb els companys, pors, expectatives, opinió respecte a l’elecció i aplicació dels continguts del currículum a l’aula, propostes, etc.
             -Test de Porter i Cattell (CPQ) o Test d’Eysenck ( EPQ) per avaluar les dimensions de la personalitat amb nens.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1, 2 i 3.  –Graella on quedin recollits i relacionats els resultats dels diferents tests aplicats i on quedin anotades dades rellevants que ajudin a extreure conclusions a cadascun dels casos.
4, 5 i 6.  –Quadre resum o graella on quedi registrada la informació d’interès obtinguda dels qüestionaris i entrevistes amb els principals agents involucrats a cada context on participa l’alumne/a.
FASE 2 :   PLA DE TREBALL CURRICULAR CONJUNT  I LA SEVA APLICACIÓ                                                                                                                            DATA:   Abril                  HORES: 20h aprox
Objectius:
-      Crear i organitzar de manera consensuada juntament amb la tutora i mestres un model d’adaptació curricular flexibilitzat d’enriquiment/ampliació per 4rt curs de primària, ja que nomes hi consten Pis per aquells alumnes que tenen dificultats per assolir els aprenentatges propis de la seva etapa escolar i no per aquells que van avançats.
-      Enriquiment, en cadascuna de les àrees curriculars (sobretot aquelles considerades bàsiques), dels continguts establerts en el currículum oficial per a aquesta etapa escolar i d’aquesta manera fer-los més competitius a les característiques intel·lectuals d’aquests alumnes.
-      Recerca i introducció de nou material didàctic.
-      Establir un espai de treball on els canals de comunicació i participació siguin un valor important amb l’intercanvi d’experiències i opinions que l’enriqueixin.
-      Innovació en la metodologia i el plantejament del procés d’ensenyament i aprenentatges segons l’estil d’aprenentatge de l’alumne (com, què, quan, on vol aprendre).

Destinataris/àries: professors i alumnes.

ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Revisar el currículum oficial vigent i el que s’està aplicant a classe, per posteriorment dur a terme les adaptacions.
  2. -Organitzar cadascuna de les àrees del currículum indicant els objectius i continguts a treballar, activitats d’enriquiment, metodologia emprada i competències bàsiques que es desenvolupen, sempre tenint en compte les necessitats educatives que presenten els alumnes.
-Col·laboració activa per arribar a acords que permetin desenvolupar l’activitat anterior amb més eficàcia i qualitat.
  1. Recerca de material didàctic innovador i útil segons les necessitats dels alumnes.
  2. Establir i programar una rutina de treball amb reunions setmanals amb els mestres.
  3. Juntament amb els alumnes, definir els estils d’ensenyament-aprenentatge més afins als seus processos cognitius, interessos i a les seves necessitats educatives.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Quadre-resum comparatiu del currículum escolar oficial i el que es duu a terme a l’aula.
  2. -Fitxes ordenades per àrees curriculars on s’especifiqui a cadascuna els objectius/continguts, activitats, recursos, metodologia i competències bàsiques que es treballen.
-Fitxa de registre i seguiment on s’anoten cadascuna de les dates en que s’ha produït una reunió, seguidament dels acords presos i possibles modificacions que s’han fet en acords anteriors.
       3.  Recursos didàctics externs al centre escolar.
       4.  Calendari de reunions. Per portar un control de l’assistència a les sessions de treball en equip.
       5.   Full de registre perquè quedi constància de les qüestions tractades i les conclusions a les que s’ha arribat.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Feedback amb la tutora o mestres per conèixer com s’està portant a terme l’adaptació curricular elaborada conjuntament dins de l’aula (reunions).
  2. Revisió i anàlisi del resultat d’algunes de les activitats d’enriquiment programades.
  3. Observació directa a l’aula per comprovar en primera persona el comportament dels alumnes davant d’aquests canvis en el seu procès d’aprenentatge i si cal, introduir millores al model d’adaptació pensat inicialment.
FASE 3 : PLA D’ORIENTACIÓ PROFESSORAT I PARES                                                                DATA:  Abril- Maig                   HORES: 15h aprox
Objectius:
           -Orientar al professorat en la temàtica de les altes capacitats.
           -Orientar a les famílies en la temàtica de les altes capacitats.
           -Millorar l’adaptació al centre i la eficàcia en la resposta psicopedagògica d’aquests alumnes amb necessitats educatives especials.            
           - Posar en disposició un protocol d’actuació pel professorat i del centre.

Destinataris/àries: professorat, escola i famílies.

ACTIVITATS I CONTINGUTS

1.    Crear una guia informativa on quedin recollides les característiques generals pròpies dels alumnes amb altes capacitats, talent o precocitat i els trets que tenen en comú cadascun dels casos. D’aquesta forma podran afrontar amb més eines i més coneixement contextual referent a aquest tipus de situacions, facilitar la seva detecció i donar respostes educatives coherents en futurs casos.
2.    Posar en disposició d’aquesta guia a les famílies on quedin reflectides diferents fonts de consulta respecte a les altes capacitats, oferir-los-hi també articles interessants, associacions,…, assessorament acadèmic i suport emocional que els permeti expressar els seus dubtes i opinions i a l’hora comprendre millor la situació dels seus fills
3.    Elaborar un protocol d’intervenció pels mestres on quedin organitzades de manera clara i esquematitzada quines accions s’han de portar a terme, en quin ordre i com.  Amb aquest recurs, els mestres podran esdevenir més autònoms i més actius en el procés d’intervenció amb els seus alumnes.


INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Esquema en forma de graella on quedin reflectides les característiques dels alumnes des de diferents vessants/dimensions de la persona: característiques generals, característiques en el processos d’aprenentatge, trets de la personalitat, dificultats, etc.
  2. La mateixa guia que la del professorat però ampliada amb fonts documentals i recursos extrets de diferents llocs i de diferent tipus. I tant en l’assessorament acadèmic com al suport emocional mostrar escolta activa i empatia amb els pares en tot moment.
  3. Document amb el protocol d’intervenció amb les diferents fases a seguir.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Comunicació fluida amb els mestres per atendre els seus dubtes o propostes programant reunions quan sigui necessari.
  2. Comunicació fluida amb els pares per atendre els seus dubtes, feedback sobre els comportament i actitud de l’alumne a casa, en cas d’haver-los aconsellar dur a terme alguna actuació específica amb el seu fill, saber com s’està duen a terme aquest procediment i quin resultat ha donat.
FASE 4 : AVALUACIÓ I VALORACIÓ FINAL DE L’ACTUACIÓ PSICOPEDAGOGICA                 DATA:  Maig                    HORES: 10h aprox
Objectius:
        
     -      Fer una valoració general de tot el procés portat a terme.
     -      Introducció de millores o canvis allà on sigui necessari.
     -      Valorar la possibilitat d’adaptar i traspassar l’esquema que conforma aquest projecte d’intervenció psicopedagògic a altres nivells i cicles de primària.
     -      Donar sentit al mètode de treball col·laboratiu i en equip en qualsevol procés d’intervenció educatiu. Crear una filosofia, una tradició de treball més comunicatiu i més unit, dotant als Mestres i professors de l’escola les estratègies i les eines que els hi facin falta per posteriorment poder donar una resposta més autònoma i segura, controlant el terreny en el que treballaran.
     -      Valorar l’abast i utilitat del projecte de cara a intervencions semblants en un futur.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada