Trobada amb els alumnes: definició d'estils d'aprenentatge i propostes d'activitats (Durada de la sessió: 1h 30min)
Es tractava de que cada nen/a pogués explicar a la seva manera, tipus taula rodona, com li agrada aprendre, quines coses els hi interessaria aprendre, amb quins mitjans li es més fàcil aprendre, estratègies d'aprenentatge i a l'hora d'estudiar i interioritzar conceptes, etc. Per conduir i facilitar aquesta tasca de definició dels estils d'aprenentatge que millor s'adaptaven a les necessitats dels alumnes, els hi anava presentant una serie de preguntes o situacions molt breus perquè no quedes cap qestió sense tractar, aclarir o millorar alguns aspectes.
Cada alumne comptava amb una petita fitxa d'enregistrament formada per una graella on quedaven separats per categories els temes o aspectes que es tractarien en la reunió, anotant jo per escrit totes i cadascuna de les idees, opinions i propostes que anaven sorgint oralment en aquesta petita "taula rodona".
Abans de començar res, era molt necessari donar donar veu i escoltar a aquests nens/es que constitueixen una part molt important del projecte i que gràcies a la seva participació i aportació, les actuacions que es duran a terme després seran molt més acurades, més centrades i adaptades a les necessitats educatives i els interessos personals dels receptors principals que rebran aquestes actuacions. És per això que crec que abans de pensar en quines adaptacions farem en algunes de les àrees més importants del currículum escolar, primer s'ha de tenir un cert coneixement de quina és la metodologia més adient i quines són les estratègies i recursos que els hi va millor als alumnes en el seu procés d'aprenentatge, ja que cadascú té els seu propi estil d'aprenentatge i no es pot generalitzar, a partir de l'experiència personal dels mateixos alumnes que saben més be que ningú com i què volen aprendre.
La segona part de la sessió va consistir en fer un exercici conjunt de "brainstorming" o pluja d'idees amb la finalitat de reunir entre tots diferents idees o plantejaments sobre quin tipus de projectes o activitats podrien fer i que potser no son plantejats pel professorat a l'aula o simplement no és fan molt sovint, com els hi agradaria potenciar i ampliar els coneixements i habilitats que posseeixen, formes d'expressió d'aquests aprenentatges, etc.
Igual que en l'activitat anterior, tot el que s'anava parlant ho anava enregistrant per després plantejar i donar forma als plantejaments dels alumnes de la millor manera possible. Alguns d'ells van explicar algunes activitats que feien pel seu compte a casa i que eren molt interessants, com per exemple una nena que escrivia poemes en el seu temps lliure, dues que escriuen contes, una que elabora guions de cinema, un nen que li agrada molt els jocs d'enginy. D'aquí van sorgir idees molt interessants que no es podien desaprofitar i que a més a més tenien avantatge que els motivaven especialment.
No va ser gens difícil dur a terme aquesta sessió ja que com en anteriors ocasions es van mostrar molt receptius i molt participatius, amb moltes ganes de donar la seva opinió i que algú escoltes les seves idees. el meu rol en aquest punt va ser purament mediadora, ordenant els torns de paraula i aportant preguntes obertes que els guiessin en les seves explicacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada